Tee-se-itse: Toiminnanohjauskuvat arkeen

Toiminnanohjaus on sana, jonka moni terapeutti ja asiakas kuulee. Mitä se sitten tarkoittaa? Käypä Hoito -suositus kertoo näin:

”Toiminnanohjaus on neuropsykologinen yläkäsite, jonka piiriin katsotaan kuuluvan muun muassa kyky jäsentää tilanteita, tehdä suunnitelmia, toimia suunnitelmien mukaisesti, muuttaa toimintaa tarvittaessa, ehkäistä tehtävän kannalta häiritseviä impulsseja sekä usein myös työmuisti.”

Toiminnanohjauksella tarkoitetaan siis toiminnan suunnittelua, aloittamista, jatkamista, muuttamista ja lopettamista. Monella toimintaterapiassa käyvällä toiminnanohjaustaidot ovat syystä tai toisesta heikentyneet: esimerkiksi aivovamma, tarkkaavuushäiriö, mielialahäiriö tai kehitysviivästymä voi aiheuttaa toiminnanohjauksen pulmia. Nämä näkyvät esimerkiksi siten, että asiat jäävät kesken, toimintaa ei saa aloitettua tai ongelman tullessa esiin, on tekemistä vaikea muuttaa ja hermot menevät. Vaikka kuvia ajatellaan monesti kielellisten häiriöiden apuvälineinä, ovat ne myös toiminnanohjauksen tukemisessa kultaa. Tässä postauksessa kerromme, miten sinä voit tehdä toiminnanohjauskuvat omiin tarpeisiisi!

Työkaluna tässä projektissa toimii Papunetin Kuvatyökalu, joka löytyy osoitteesta http://papunet.net/kuvatyokalu/fi. Kuvatyökalussa on valtava määrä valmiita kuvia, mutta sinne voi myös lisätä omia kuvia, jos ohjeet haluaa tehdä nimenomaan omaan ympäristöön liittyviä kuvia käyttäen.
 Kuvallisia ohjeita tehdessä on hyvä muistaa:  

– Selkeys

– Samankaltaisuus useampia ohjeita tehdessä: kuvien käyttäjä tottuu yhdenlaiseen ”ohjeformaattiin”

– Kenelle ohjeita ollaan tekemässä

– Selventävät sanalliset ohjeet

Käydään tämä läpi vielä esimerkin kautta. Esimerkkiohjeissa käydään läpi vaihe vaiheelta käsien peseminen.

Kuvaohje on selkeä, kun kuvat ovat samankaltaisia, eikä eri kuvatyylejä sekoiteta keskenään. Mustavalkoiset Sclera-piktogrammit sopivat kontrastien takia esimerkiksi heikkonäköisille tai visuaalisesti helposti häiriintyville.

Tämä käsienpesuohje sopii kaikille lapsesta iäkkääseen, mutta ohjeita tehdessä on hyvä muistaa, kenelle ohjeet tulevat. Jollekin riittää parin kuvan tuoma muistutus, joku tarvitsee yksityiskohtaiset ja monivaiheiset ohjeet. Huomioi kehitystaso, näköön liittyvät erityistarpeet sekä ikätaso: aikuinen tuskin haluaa nallen piristämiä ohjeita, mutta lasta ne voivat motivoida. Parhaiten vastaat kuvien käyttäjän tarpeita ottamalla hänet mukaan ohjeiden tekoon!

Vaikka kuvalliset ohjeet periaatteessa riittävät, on hyvä selventää niitä vielä sanoin. Tämä auttaa sanavaraston kehittymisessä ja kuvien tarkoituksen hahmottamisessa.

Muista käydä kuvasarja läpi käyttäjän kanssa, jotta varmistuu, että hän ymmärtää kuvat toivotulla tavalla. Kuvista ei ole hyötyä, jos ne vain laittaa seinälle ohjeeksi ja käskee katsomaan sieltä. Yhdessä kuvien läpikäyminen tuo myös esille, jos kuvia on vaikea hahmottaa ja ohjeita syytä muuttaa. Kun kuvien käyttöön pääsee sisälle, ovat ne mitä mainion toiminnanohjauksen tuki!