Toimintaterapialla sujuvaksi kaupassakävijäksi

Mikä näistä nyt pitäisi valita?

Kauppareissu voi olla painajainen. Joskus ei vaan muista tai hahmota missä tarvikkeet ovat, joskus kirkkaat valot ja jatkuva melu ovat liikaa, joskus jää jumittamaan maitohyllyn eteen eikä vaan pääse eteenpäin. Asioimisharjoitukset ovat tavallisia aikuisten toimintaterapiassa, jossa fokuksena on usein mahdollisimman itsenäiseen elämään tukeminen. Itsenäisen elämän ylläpitäminen vaatii paljon tietoa ja taitoa ja saattaa olla esimerkiksi kehitysvammaisilla tai autismin kirjon henkilöillä haastavaa. Toimintaterapeutin tehtävänä onkin tukea itsenäistä toimimista ja yhdessä asioiden harjoittelu onkin hyödyllistä. Toimintaterapeutti näkee vahvuudet ja haastekohdat ja pystyy tukemaan asioimisessa juuri kyseistä henkilöä hyödyttävällä tavalla. Muutamia yleisiä vinkkejä kuitenkin löytyy ja mikä sen tavallisempi asioimisympäristö kuin ruokakauppa!

Punnitsemisvaaka haastaa hahmottamisen.

Vinkit onnistuneeseen kauppareissuun:

  • Suunnittele ostoksesi etukäteen. Etenkin toiminnanohjauksen haasteiden kanssa painivien kannattaa suunnitella useamman päivän ruuat jo etukäteen ja ostaa ruokatarvikkeet ostoslistan mukaan. Puhelimen muistiinpanosovellus on hyvä paikka säilyttää ostoslista, siellä se on tallessa seuraavaakin kauppareissua varten. Kauppalistan voi tehdä kuvin, esimerkiksi ottamalla itse tai etsimällä netistä valokuvia tai esimerkiksi OurGroceries-sovelluksella.
  • Ostoslistan voi tehdä myös kaupan pohjapiirroksen perusteella, jotta edestakaisin kävelyä ei tule vaan kauppareissu sujuu mahdollisimman sujuvasti. Kauppojen nettisivuilta voi etsiä pohjapiirroksia tai tutun kaupan kohdalla voi muistella, missä järjestyksessä osastot menivät ja laatia ostoslistan sen perusteella.
  • Vältä ruuhka-aikoja. Jos kaupassakäynti kuormittaa aisteja valtavasti, ei sitä kannata tehdä esimerkiksi iltapäivisin tai viikonloppuisin, jolloin muita ihmisiä ja tungosta on enemmän. Arkiaamuisin tai myöhään illalla kaupassa on rauhallisempaa. Kaupassa voi myös käyttää korvatulppia, aurinkolaseja tai kuunnella nappikuulokkeilla omaa musiikkia tai taustaääntä.
  • Käy läpi tuleva kauppareissu mielessäsi tai paperilla. Joskus esimerkiksi ahdistus voi olla niin kova, että ihmisiä vilisevään ruokakauppaan meneminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa. Kauppareissua voi suunnitella ja käydä läpi jo etukäteen esimerkiksi pikapiirtämisen avulla. Aluksi kannattaa käydä ostamassa kaupasta vain yksi tavara kerrallaan ja totuttautua pikkuhiljaa ahdistusta aiheuttavaan ympäristöön.

 

Kaikkea ei tarvitse saada kerralla haltuun ja esimerkiksi olemassa on Kauppakassi-palvelu, jossa ruokaostokset voi tehdä netissä ja ne toimitetaan kotiin. Kaupassa käyntiin liittyy ehkä mielikuvia pitkistä jonoista ja juhannusruuhkista, mutta siitä voi myös tehdä helppoa huomioimalla yksilölliset tarpeet ja toiveet. Itsenäisen elämän ei tarvitse olla samannäköistä kuin naapurin Pekan, vaan juuri sinun elämääsi sopiva ja toimiva arki on pääasia.