Blogi

Unihygienia ei tarkoita likaisia lakanoita

Mitä sinulla tulee mieleen sanasta unihygienia? Ai, että mennään sänkyyn pesemättä hampaita? Tai että sängyssä on sikin sokin likaisia vaatteita? Tai jopa, että unilelujen sijasta yökavereina olisi ällöttäviä luteita? No, voihan se tavallaan olla sitäkin, mutta se tarkoittaa myös paljon muuta!

Yleisesti unihygienialla tarkoitetaan sitä, että luodaan nukkumiselle mahdollisimman hyvät olosuhteet palauttavien yönien turvaamiseksi. Elokuun viimeisessä blogipostauksessa mietitäänkin, mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Lisäksi saimme taiteellista apua eräältä Toimintakeitaalla käyvältä nuorelta kameravirtuoosilta, joka loihti havainnollisen opetusvideon siitä, kuinka saa pilattua yöunet aivan varmasti. Kannattaa siis lukea loppuun!

Uni paras lääke on

Tutkijat eivät korosta hyvän unen merkitystä huvin vuoksi. Suomen Mielenterveysseuran artikkelin mukaan uni palauttaa rasituksesta ja väsymyksestä ja tasapainottaa hermoston toimintaa. Lisäksi sillä on tärkeä tehtävä sairauksien ja tulehduksien torjumisessa ja niistä parantumisessa.

Lapselle uni on erityisen tärkeää. Se mahdollistaa uuden oppimisen ja jo opitun jäsentymisen. Unessa myös käsitellään tunne-elämän asioita, kuten pelkoja ja jännitystä, joten riittävä uni on myös tunnesäätelyn ja tunteiden oppimisen kannalta välttämätöntä. Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta löytyy paljon hyvää tietoa lasten unesta.

Illassa hyvän yön avaimet

Avaimet hyvään, palauttavaan yöuneen löytyy usein siitä, miten vietämme nukkumaanmenoa edeltävät tunnit. Tähän on olemassa joitain hyviä ja ei niin hyviä ideoita, esimerkiksi

Ei niin hyvä idea:

  • Tehdä jotain vireystilaa nostavaa toimintaa, kuten urheilla tai riehua kovasti
  • Tuijottaa televisiota, puhelinta tai padia siihen asti, että silmät painuvat kiinni
  • Syödä raskaasti juuri ennen nukkumaanmenoa
  • Kuunnella kovaäänistä musiikkia
  • Katsoa liian jännittäviä tai järkyttäviä ohjelmia
  • Tehdä läksyjä tai töitä juuri ennen nukkumaanmenoa
  • Nukkua valot päällä
  • Juoda kofeiinipitoisia juomia, kuten kahvia tai cola-juomia

Sen sijaan hyviä ideoita voivat olla vaikkapa

  • Aloittaa rauhoittuminen jo paria tuntia ennen nukkumaanmenoa
  • Kuunnella hiljaisella rauhoittavaa musiikkia
  • Himmentää valaistusta ajoissa
  • Lopettaa ruutuaika tuntia-paria ennen tarkoitettua nukkumista
  • Syödä ravitseva, sopivan kevyt iltapala
  • Pitää makuuhuone mukavan viileänä ja mahdollisimman pimeänä, jotta aivot ymmärtävät, että nyt on yö
  • Tehdä sängystä mahdollisimman mukava miellyttävillä lakanoilla, peitoilla ja tyynyillä
  • Rauhoittaa makuuhuone vain nukkumista varten

Ilta, kun kaikki meni pieleen!

Sokerina pohjalla haluamme esittää teille lyhytelokuvan huonoista iltarutiineista. Postauksen alussa mainittu nuori kameravirtuoosi auttoi meitä tämän tärkeän aiheen kuvittamisessa, ja yhteistyössä syntyi oheinen havainnollistava opetusvideo. Tämän jälkeen varmasti kaikki muistavat, miten ennen nukkumista ei ainakaan kannata toimia!

Jännittäviä katseluhetkiä, ja palataan taas syyskuussa!

 

P.s. Olethan muistanut laittaa Toimintakeitaan YouTube -kanavan, Facebookin ja Instagramin seuraukseen? Jos et, nyt on siihen hyvä hetki!