Aamulla Toimintakeitaan toimintaterapeutti Niina Panina hyppää autoon ja starttaa sen kohti Päijät-Hämettä. Edessä on työpäivä alakoulussa ja päivän aikana tarvittavat terapiavälineet ovat pakattu mukaan. Automatkalla maalaismaisema vilisee ohitse ja Niina orientoituu tulevaan päivään kertaamalla edellisten terapiakertojen tapahtumat sekä kirkastamalla mielessään päivän suunnitelman. Kun Niina saapuu koulun pihaan, vastaan rientää iloisesti tervehtiviä koululaisia, jotka kysyvät ”otatsä tänään mut mukaan?”.
Koulukäynnit tukevat taitojen siirtymistä kouluarkeen
Päivän aikana Niina tapaa neljää koululaista. Kun toimintaterapia jalkautuu kouluympäristöön on toimintaterapeutin helppo työskennellä luokkaympäristössä sekä vaihtoehtoisesti koululaisen on vaivatonta siirtyä koulupäivän aikana erilliseen terapiatilaan.
Kouluympäristö on lähellä koululaisten arkea. Useilla lapsilla haasteet voivat näkyä kotia selkeämmin koulussa, jossa lapselta vaaditaan erilaisia taitoja etenkin ryhmätyöskentelyn ja keskittymisen osalta. Koulussa toimintaterapeutilla on mahdollista tehdä saumatonta yhteistyötä opettajien kanssa, avustaa luokkatilanteissa sekä suositella tukitoimia. Jalkautuminen kouluympäristöön mahdollistaa opittujen asioiden siirtymisen suoraan siihen ympäristöön, jossa niitä tarvitaan.
Oppimaan oppiminen
Niina mahdollistaa monenlaisten taitojen harjoittelun koulupäivän aikana. Koulutyössä tarvittavien taitojen, kuten hienomotoriikan ja hahmottamisen taitoja harjoitellaan erilaisilla lauta- ja palapeleillä sekä kynänkäytön tehtävillä. Toisten koululaisten kanssa harjoitellaan itsesäätely- ja tunnetaitoja auttamalla nimeämään päivän vireystilaa ja kertaamalla päivän tapahtumia: mitä tapahtui, miltä tuntui, miten toimit ja mikä oli lopputulos. Tämän lisäksi voidaan harjoitella ennakointia alla kuplivien tunteiden tunnistamiseen. Keskittyminen ja tarkkaavuuden suuntaaminen ovat koulutyössä oleellisia taitoja. Niinpä Niina ohjaa opettajille ja koululaisille keinoja näiden taitojen tukemiseen, kuten terapiavahan puristelua, painokäärmeen käyttöä, ennakointia pikapiirroksilla sekä yhteisten sopimusten tekemistä. Välillä Niina motivoi koululaisia kokeilemaan erilaisia liikunnallisia leikkejä pihalla, jotka vahvistavat koululaisten karkeamotorisia liikuntataitoja ja purkaa ylimääräistä energiaa.
Päivän aikana Niina hoitaa asiakastilanteiden kirjaukset sekä vaihtaa opettajien kanssa kuulumiset. Kuulumisten aikana kerrataan, miten koulussa on viime aikoina sujunut ja mitä toimintaterapiassa on tehty. Päivän loputtua koululla Niina suuntaa auton takaisin Toimintakeitaalle, jossa hän purkaa mukana olleet terapiavälineet ja nauttii kupposen teetä.
Mikäli sinun koululaisesi tarvitsee toimintaterapeutin apua, niin lue lisää toimintaterapiasta lapsille. Voit myös ottaa yhteyttä sivustomme kautta tai verkkosivujen chatin kautta.